Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
McKinsey: Jak uspět na nových trzích

McKinsey: Jak uspět na nových trzích

11.02.2013 7:58
Autor: Redakce, Patria.cz

V roce 2025 dosáhne spotřeba v rozvíjejících se ekonomikách 30 bilionů dolarů. Globální firmy chápou, že klíč k jejich dlouhodobému růstu spočívá právě v úspěchu na těchto trzích. Nyní ale ty největší společnosti ve vyspělých ekonomikách generují na rozvíjejících se trzích jen 17 % celkových tržeb. Podíl těchto trhů na globálním HDP přitom již dnes dosahuje 36 %. Úspěch na nich nemůže zaručit žádné jednoduché pravidlo, podle našeho názoru je klíčových následujících deset bodů:

• Společnosti se musí zaměřovat na rostoucí spotřebu obyvatel měst. Důležitá rozhodnutí by tedy neměla být činěna z perspektivy celé země, ale z pohledu jednotlivých měst. Snaha o pokrytí celé ekonomiky je méně efektivní, než zaměření se na rychle rostoucí segment středně velkých měst.

• Využijte chvíle, kdy dochází k explozivnímu růstu. Načasování je totiž stejně důležité jako geografické zaměření. Poptávka po daném produktu obvykle kopíruje S-křivku s pomalým začátkem, který postupně přechází v „horkou zónu“. Během této fáze mají spotřebitelé dost prostředků na nákup produktu. Následně přichází fáze ochlazení poptávky. Kritická je v tomto ohledu výše příjmů na hlavu a S-křivka se u jednotlivých produktů svým konkrétním tvarem velmi liší.

• Trh v rozvíjející se zemi je nutné správně segmentovat. Společnosti často pracují s příliš jednoduchým konceptem, kdy na jedné straně vidí bohatou vrstvu společnosti a na druhé tu chudou. Ta první by podle očekávání měla ochotně utrácet své bohatství, zatímco u druhé je rozhodující nízká cena. Ovšem například v Číně bude do roku 2020 více než polovina domácností v segmentu střední třídy (v roce 2010 to bylo 6 % domácností).

• Společnosti z vyspělých ekonomik často těžko konkurují domácím firmám, které jsou schopny reagovat na změny na trhu rychleji. Pokud však chtějí být úspěšné, musí být společnosti z vyspělých ekonomik ochotny vsadit vysoké částky do dlouhodobého rozvoje.

• Rozvíjející se trhy často nabízejí úplně nové prostředí, ve kterém je možné vyvíjet nové produkty a služby, které se svou inovativností liší od odpovídající produkce ve vyspělém světě.

• Firmy by měly budovat značku, která na nových trzích budí důvěru. Zákazníci na rozvíjejících se trzích jsou velmi vnímaví k novým značkám, zároveň je ale rychle opouštějí ve chvíli, kdy se objeví jiný produkt. Společnosti tak musí více pracovat na tom, aby jejich značka zapadla do základní volby spotřebitele.

• Společnosti z vyspělých ekonomik se musí naučit rozdílnému způsobu prodeje. Například v Číně je 45 % nákupních rozhodnutí učiněno až v daném obchodě. V USA se takto děje pouze u 24 % nákupů. Ovlivnit zákazníka v obchodě je ale velkou výzvou, a to zejména ve středně velkých městech, kde je nejvyšší potenciál růstu.

• Teoreticky by měly mít globální společnosti nad těmi místními konkurenční výhodu díky jejich infrastruktuře a systémům. S tím, jak globální firmy rostou, ale rychle rostou i náklady spojené s nutností vypořádat se se specifickými podmínkami na daném trhu. Je tak namístě, aby uvažovaly o změně organizační struktury a vnitřních procesů. Mohou se například zaměřit jen na klíčové procesy, ze kterých čerpají svou globální konkurenční výhodu, a zbytek ponechat na místním managementu.

• Klíčová je snaha o získání místních talentovaných lidí. Zatímco levné pracovní síly může být na daném rozvíjejícím se trhu nadbytek, zkušených manažerů bude pravděpodobně nedostatek. Vysoké odměny ale představují pouze částečné řešení. Namístě je uvolnění pozic ve vyšším managementu. Počet místních manažerů ve vedení firem by podle našeho názoru měl vzrůst tak desetkrát a za desetinu doby běžné pro obměnu vedení společností na západě.

• Globální společnosti by si měly zajistit dlouhodobou podporu všech, kteří na zahraničním trhu jejich podnikání ovlivňují. I management vztahů s veřejností a vládou může mít obrovský význam pro konečný podíl na trhu a tento faktor je na rozvíjejících se trzích důležitější než ve vyspělém světě.

(Zdroj: McKinsey)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
29.04.2024
12:11TESLA KARLÍN, a.s.: Zveřejnění Výroční finanční zprávy za 2023
12:04Philips se dohodl na urovnání žalob v USA, jeho akcie prudce posílily
12:01Nabitý týden startuje růstově pro akcie i dluhopisy  
11:55UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Výroční zpráva za rok 2023
11:07Primoco UAV zveřejnilo výroční zprávu za rok 2023. Výrobce bezpilotních letounů v něm dosáhl růstu tržeb na šestinásobek, svolává valnou hromadu
10:43FT: Velké evropské banky loni zaplatily v Rusku na daních 800 milionů eur
10:31Rohlik.cz Finance a.s.: Výroční zpráva včetně zprávy auditora k 31.12.2023
9:24EDF a KHNP do úterý dají nabídky v jaderném tendru, stát zjistí cenu více bloků
9:20Skupině mmcité v roce 2023 vzrostl provozní zisk EBITDA o 145 procent. Představenstvo plánuje vyplatit první dividendy
9:02Rozbřesk: Týden ve znamení Fedu a ČNB začíná
9:00Česká spořitelna a.s.: Výroční zpráva České spořitelny za rok 2023
8:53Trhy zamíří v úvodu týdne výše. Výsledky ukázaly mmcité a Primoco  
6:03Citi: Sazby mohou jít stále dolů už v červnu
28.04.2024
12:33EP Infrastructure, a.s.: Oznámení o splacení emise dluhopisů
12:26J&T FINANCE GROUP SE: Výroční zpráva za rok 2023
8:35Víkendář: Fiskální politika drží sazby nahoře, u akcií je tak lepší zaměřovat se na kvalitu
27.04.2024
8:31Víkendář: Podle Morgan Stanley je ekonomika stále v pozdní fázi cyklu s odpovídajícími důsledky pro akciový trh
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y