Aktualizováno Televize Nova, která dosud platila za výrazný zdroj zisku pro mateřskou skupinu (101,5 CZK, -0,88%), letos vytáhla do boje proti stále větším slevám poskytovaným inzerentům a rozhodla se svůj reklamní prostor naopak zdražit. Zatímco za měsíc leden se největší české komerční televizi prodeje reklamy meziročně propadly skoro o 50 procent, v prvních dvou týdnech měsíce února byl podle informací HN propad již skoro 60%. Nova nicméně ode dneška zdražuje svou reklamu ještě víc.
Na začátku letošního roku Nova pod vedením Jana Andruška zdražila podle inzerentů reklamu až o třetinu a odmítla poskytovat svým reklamním klientům obvyklé 10-15% slevy. Nyní i po lednovém propadu prodané reklamy na polovinu, který se podle Hospodářských novin odrazil i ve snížení celkových investic do televizní reklamy o 17 procent meziročně na 1,2 miliardy korun, a 58% propadu za období od 1. do 19. února hodlá Nova zvýšit ceny reklamy zhruba o další pětinu. Dosavadní cenová politika přitom pomohla konkurenční televizi Prima k růstu objemu prodané reklamy za zmíněnou část února o 17 procent.
Inzerenti na TV Nova mají od nového roku dvě možnosti - buď se zavážou k dlouhodobé smlouvě na několik měsíců až rok, a získají záruku nejnižší ceny, nebo mohou podstatně dráž prostor nakupovat na základě měsíčních kontraktů.
„Řada klientů byla na reklamním trhu zvyklá na to, že si každý rok koupí ten samý produkt a bude zase a znova vyžadovat 10-15% slevu. My jsme se rozhodli, že tímto způsobem již dále fungovat nebudeme,“ uvedl v lednu k razantní změně strategie šéf Novy Jan Andruško. K lednovému propadu prodané reklamy na polovinu dodal: „To je situace, kterou jsme přepokládali“. Nová má podle jejího ředitele plný mandát k tomu, aby ceny držela a neustupovala. „Pokud nám klesají prodeje, neznamená to, že se děje něco zásadního, my máme letos v plánu prodat méně reklamy,“ uvedl před měsícem Andruško pro HN. Nová strategie TV Nova podle něho sice může posílit objemy reklamy u konkurence, ale jeho televize chce hájit novou cenovou politiku i nadále.
Deník dnes dále s odvoláním na data agentury Aegis Media píše, že televizní reklama je v České republice aktuálně nejdražší v celém regionu střední a východní Evropy. Dodává, že existují spekulace, že se management snaží snížit hodnotu společnosti, aby tak vytvořil cestu dosud těsně minoritnímu vlastníkovi Time (53,17 USD, -0,26%) s podílem 49,9 procenta k levnějšímu získání majority. Zástupci Novy ale tyto zvěsti kategoricky odmítají.
Skupina se v posledním kvartále loňského roku propadla do ztráty do ztráty 503,1 mil. USD (včetně minorit) - tedy výrazně pod konsensus -103,5 mil. USD, když zaúčtovala jednorázový odpis hodnoty svých aktiv ve výši 522,5 milionů dolarů. Nečekané odpisy vykázané za čtvrtý kvartál zahrnují položku 297,9 milionu dolarů v souvislosti s goodwillem v Bulharsku a České republice a položku ve výši 180,6 milionu dolarů v souvislosti s úplným odepsáním vysílacích licencí v Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku.
„Těžká doba vyžaduje odvážné kroky: zvýšení cen za reklamu a zvýšení poplatků za distribuci našich kanálů provozovateli kabelových a satelitních platforem,“ uvedl ve středu po výsledcích generální ředitel Adrian Sarbu.
"Zpráva o poklesu prodané reklamy TV Nova může být pro negativní a zřejmě negativně ovlivní výsledek celé skupiny ve 1Q13," upozornil analytik Patria Direct Tomáš Tomčány. Podle Tomčányho se totiž Nova na celkových tržbách skupiny CETV podílí z jedné třetiny.
(Zdroj: HN, CETV)