Aktualizováno Americký průkopník fotografické techniky Eastman Kodak, který v lednu loňského roku požádal o ochranu před věřiteli, uvedl, že v loňském roce téměř zdvojnásobil ztrátu kvůli mimořádným nákladům na restrukturalizaci. Tržby společnosti klesly o pětinu. Firma nicméně potvrdila, že je na dobré cestě k opuštění režimu bankrotové ochrany v polovině letošního roku.
Ztráta za loňský rok se prohloubila o 80 procent na 1,38 miliardy dolarů (ztráta 1,48 USD v přepočtu na akcii) z předloňské ztráty 764 mil. USD. Vyjma mimořádných položek v podobě nákladů na reorganizaci činila ztráta 308 mil. USD. Tržby společnosti se za loňský rok snížily o 20 procent na 4,11 mld. USD. Důvodem bylo podle společnosti slábnutí ekonomiky v některých regionech a oblastech podnikání, vývoj směnných kurzů a rozhodnutí opustit některé aktivity. Na konci roku disponoval Kodak hotovostí 1,14 mld. USD.
Firma se v rámci restrukturalizace hodlá zbavit výroby digitálních fotoaparátů a zaměřit se na tisk a komerční zobrazování. Celoroční ztráta těchto aktivit klesla o třetinu na 300 milionů dolarů.
Kodak patří mezi nejznámější americké značky a kdysi dominoval fotografickému průmyslu. Firma založená v roce 1880 však nedokázala rychle přijmout moderní digitální technologie, ačkoli je původcem digitálního fotoaparátu. Klesající tržby dovedly Kodak v lednu 2012 k bankrotu aktivit ve Spojených státech a v současnosti provádí restrukturalizaci, díky níž by se z režimu ochrany před věřiteli měla firma vymanit letos v létě.
Nástup digitální fotografie otřásl pozicí i řady dalších tradičních výrobců analogových filmů a fotoaparátů. Většina z nich prošla bolestivou restrukturalizací, například Konica se sloučila s konkurenční Minoltou, nová společnost pak v roce 2006 oznámila svůj odchod z fotografické oblasti a nyní se soustřeďuje na výrobu tiskáren či zdravotnických zařízení. Známý výrobce instantních fotoaparátů Polaroid dokonce prošel v roce 2001 bankrotem. Firma Agfa, další tradiční výrobce, prodala v roce 2004 svoji divizi fotografických filmů a zaměřila se hlavně na zobrazovací technologie pro průmysl a zdravotnictví. Prodaná divize pod názvem AgfaPhoto se dostala po roce do konkurzu, nyní existuje společnost AgfaPhoto Holding, která poskytuje licenci na užívání slavného jména různým firmám pro jejich fotografické výrobky.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)