Letošním želízkem v ohni pro veřejný úpis akcií je největší internetový prodejce na světě, čínská Alibaba Group. Ačkoli společnost podle svého vyjádření zatím žádný časový harmonogram IPO nemá, podle analytiků je to otázka letošního, nejpozději příštího roku, a velikostí by úpis mohl téměř konkurovat nechvalně proslulému IPO amerického z loňského roku.
Některé odhady počítají s nárůstem tržeb Alibaba Group v letošním roce o 59 procent a s velikostí IPO v přepočtu až 100 miliard dolarů. To může být jistým varováním před paralelou s nevyvedeným veřejným úpisem akcií sociální sítě . FB v loňském květnu prodal své akcie za cenu 38 dolarů za kus. Výnos z IPO dosáhl 16 mld. USD a tržní hodnota se vyšplhala na 104,2 mld. USD (107násobek ročního zisku a 26násobek ročních tržeb). Ještě loni na podzim akcie propadly na méně než polovinu upisovací ceny, aktuálně se obchodují pod 28 USD.
Stanovená upisovací cena pro vstup Alibaba Group na burzu tak bude středem zájmu. Akcie by měly být kotovány v Hongkongu, zatímco se spekulovalo také o vstupu na burzu v USA. Akcie čínských firem obchodovaných na americkém trhu od začátku roku klesly o téměř 7 procent, zatímco index S&P 500 posílil za stejné období o více než 13 procent na rekordní hodnoty po pokoření úrovně 1600 bodů.
Konzervativněji zní odhad celkové valuace společnosti na 62,5 miliardy dolarů, což je medián odhadů investičních bank a společností v průzkumu Bloomberg. To je zhruba 84násobek čistého zisku za loňský rok dle odhadu analytiků . „Pro investory myslící do budoucna je růstový potenciál Alibaba a dominantní postavení na čínském trhu internetového prodeje nenahraditelný,“ uvedl analytik iResearch, podle něhož je společnost velmi atraktivní.
Generální ředitel společnosti Jack Ma, který ji v roce 1999 založil, vloni uvedl, že Alibaba Group by na veřejný trh mohla zamířit v průběhu následujících pěti let. Podle zdroje Bloomberg by z výnosu z veřejného úpisu akcií mohla Alibaba Group odkoupit zpět podíl z rukou internetové společnosti !. Ta v současnosti drží 23 procent akcií. Zakladatel Ma vlastní zhruba 7,4 procenta a mezi další velké investory patří DST Global, Silver Lake Management a Softbank Corp.
Skupina Alibaba Group, která zahrnuje online prodejce Alibaba.com, Tmall.com nebo aukční síň Taobao, zprostředkovává prodej maloobchodních značek zákazníkům. Celková hodnota prodaného zboží na platformách Alibaba Group v loňském roce podle odhadů činila zhruba 180 mld. USD, což je zhruba trojnásobek prodeje americké obdoby . Její tržní hodnota činí cca 117 mld. USD, což je 86násobek odhadovaných zisků pro letošní rok, zatímco tržní hodnota nad 70 mld. USD je zhruba 27násobkem čistého zisku za loňský rok.
Internetový prodej v Číně je na vzestupu a jeho objem se v každém roce v období 2003 až 2011 více než zdvojnásobil, zatímco do roku 2015 se má meziroční tempo růstu zrychlit na trojnásobek, odhaduje březnová zpráva McKinsey & Co. Počet uživatelů internetu v Číně v loňském roce vzrostl o desetinu na 564 milionů.
Skupina Alibaba má již s přeceněním IPO své zkušenosti. V roce 2007 vypustila na veřejný trh svou součást Alibaba.com při ceně na 54násobku odhadovaného zisku za následující rok a po úvodním výletu akcie téměř na trojnásobek upisovací ceny její cena propadla o více než 70 procent. Index Hang Seng v následujícím roce propadl na 4leté dno a pět let od IPO společnost odkoupila minoritní podíly za 2,5 mld. USD, čímž cenu určila na 19násobku zisků. Další 100miliardové IPO tak podle analytiků není příliš pravděpodobné. Zatímco Alibaba Group se podle nich ponaučila a do případného veřejného úpisu půjde opatrně, z příkladu se poučily velké banky, které bývají manažery tak velkých úpisů.
(Zdroj: Bloomberg, FT)