Vít Mikolášek: Je aktuální odpor vůči spoření na penzi jen módní vlnou? Proč nefungují dávno zažité principy investování právě i v penzijní reformě?
Ale jak je to s kvalitou služby? Poskytování či zprostředkování produktů důchodového spoření a doplňkového penzijního spoření je kvalitnější službou, než která se běžnému klientovi na finančním trhu dostane. Regulatorní požadavky kladené na odbornost osob poskytujících výše zmíněné služby a na informace zjišťované od zákazníka jsou velmi podobné požadavkům kladeným na investiční poradce. Málokdo si uvědomí, že hlavní investiční služba, tedy investiční poradenství je na českém finančním trhu poskytováno velmi zřídka, často pouze afluentní klientele s vysokými investovanými částkami, na které běžný klient při spoření na penzi jednoduše nedosáhne. Většina bank, obchodníků s cennými papíry či poradenských společností poskytuje svým klientům pouze základní investiční službu zprostředkování, neboli přijímání a předávání pokynu. Takovou službu může poskytovat v zásadě každý, bez praxe a také s mnohem nižším objemem informací poskytnutých klientem. Poskytovatel produktu či služby zároveň nenese žádnou soukromoprávní odpovědnost za své doporučení či radu, protože formálně žádnou radu poskytovat nesmí. V tomto případě si tedy klient za své rozhodnutí odpovídá pouze a jen sám.
V tomto ohledu jsou produkty druhého a třetího pilíře bezpečnější, protože za doporučení vhodného produktu či vhodně nastaveného odpovídá penzijní společnost. Veškeré služby navíc klientdostane za zhruba 800 korun provize, kterou vyplatí penzijní společnost zprostředkovateli. Produkty důchodového spoření a doplňkového penzijního spoření by se tak bez nadsázky daly nazvat investičním poradenstvím na penzi, ke kterému se běžný klient nedostane. Na českém trhu poskytuje všem svým klientům investiční poradenství zdarma pouze jedna velká finančněporadenská společnost. Proč tedy klienti penzijním produktům nevěří, když dostanou kvalitnější službu za méně peněz a bez rizika, které jinde není? Není současný odpor vůči penzijním produktům pouze módní vlnou, která v budoucnu vyjde investory až příliš draho?
Autor: Vít Mikolášek, vedoucí oddělení právní a compliance a člen představenstva Partners
Partners se v roce 2009 stali největší finančně-poradenskou firmou v České republice a v roce 2012 překročil provizní obrat společnosti 1,45 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag.cz a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. Partners zkrátka znamená: "Finančn
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz