Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína buduje přístavní impérium

Čína buduje přístavní impérium

14.06.2013 14:49
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Přístavu Colombo na Srí Lance trvalo staletí, než dosáhl stávající kapacity. Několik nově nainstalovaných obřích čínských jeřábů a pár větších vlnolamů zvýší přepravní kapacitu o 100 % během dvou let. Až budou rozšíření a modernizace v příštím roce dokončeny, dostane se Colombo do žebříčku 20 největších kontejnerových přístavů. Čína si zde, jen 200 mil od indických břehů, buduje strategicky umístěnou základnu pro obchodní expanzi. Otázkou je, jestli pouze obchodní.

Lidé z doků jsou většinou optimisty a těší se na nové zakázky. Jen několik jich Číňany podezřívá ze skrytých úmyslů. Jestřábové v indické vládě však nepochybují, že jde o spiknutí. Kolombo je pro Indii významný tranzitní bod. Velké lodě zde vyloží kontejnery, které jsou poté dopraveny do polorozpadlých indických přístavů. Zhruba 13 % indické kontejnerové přepravy putuje přes Srí Lanku. Tento podíl by mohl vzrůst na 28 %, pokud by nový terminál jel na plnou kapacitu a věnoval by se významnou měrou překládání kontejnerů směřujících do Indie. Zahraniční obchod druhého nejlidnatějšího státu světa by se tak stal závislým na úzkém hrdle mimo jeho kontrolu.

Obavy Indů podněcují další signály čínsko-srílanského sbližování. Krom častých setkání politiků na nejvyšší úrovni a obligátních levných úvěrů od Pekingu jde o výstavbu silnic, letišť a dalšího přístavu. Čínské válečné lodě jsou v Colombu prakticky doma. Kotvily zde na cestě do Pákistánu i na protipirátskou misi v Adenském zálivu.

V očích Indie je Colombo součástí „šňůry perel“ – sítě přístavů postavených a provozovaných Číňany, které by mohly ohrozit indické zájmy. Dalšími perlami škrtivého náhrdelníku mají být Gwadar a Karáčí (oba v Pákistánu), kontejnerový terminál Chittagong v Bangladéši a další podobná zařízení v Myanmaru.

I kdyby záměry Číňanů této teorii skutečně odpovídaly, udržet si přízněn tak velkého počtu hostitelských zemí bude vyžadovat extrémní diplomatickou obratnost. Navíc se Indové do defenzivy jen tak zatlačit nedají.

Přes Myanmar sice půjde čínský plynovod (čímž dodavatelé obejdou přeplněný Malacký průliv), ale od loňského hospodářského a politického uvolnění v zemi vliv Číny klesl. Titěrné Seychely či Mauritius Číňané zahrnuli úvěry a prezidentskými návštěvami, avšak Indie zde byla schopna úspěšně kontrovat, a navíc obnovila své výsadní postavení na Maledivách.

Čínský zájem se zatím soustředí na obchod, konkrétně na získání opěrných bodů na námořních trasách důležitých pro tranzit zboží směřujícího do a z druhé největší ekonomiky světa. I často zmiňovaná „základna“, která byla před rokem pro čínské lodě otevřena v Port Victoria na Seychelách, je popisována jako zásobovací stanoviště. „Čína nemá v plánu otevírat vojenské základny mimo své teritorium,“ uvedlo k záležitosti čínské ministerstvo zahraničí.

Nárůst aktivity čínských rejdařů a provozovatelů přístavů má svůj původ v měnící se struktuře námořního obchodu. Objem nákladu přepravovaného mezi chudšími zeměmi poroste, stejně jako podíl kontejnerovaných zásilek (v Indii je to zatím 22 %, polovina světového průměru). Provoz v námořních koridorech mezi východní Asií, Evropou a Afrikou zhoustne a budou mu dominovat obří, 500 metrů dlouhé koráby. Přístavy schopné tyto lodě odbavit budou vzkvétat.

Čína je největším světovým exportérem a druhým největším importérem. Má řadu největších kontejnerových přístavů a kontroluje pětinu globální kontejnerové flotily, nejčastěji přes velké státní rejdaře. Měřeno tonáží bylo loni 41 % všech plavidel vyrobeno v čínských loděnicích. Po vzestupu japonských a korejských loďařů se o slovo mocně hlásí nastupující velmoc.

Nezbytným doplňkem rozvoje obchodu je vlastnictví a správa přístavů. Několik čínských konglomerátů v posledních letech nakoupilo podíly v terminálech v Antwerpách, Suezu, Singapuru, řeckého Piraeusu, Nigérii, Srí Lance, Togu, Džibutsku, Francii, Belgii a Tanzánii. Americkým přístavům se Číňané z politických důvodů vyhýbají, vlastní ale malé podíly v docích Seattlu a Los Angeles.

(Zdroje: Xinhua, Economic Times, FT, Reuters)


Váš názor
  •  
    17.06.2013 9:41

    Pireusu? :-)) Mladí už neznají píseň Děti z Pirea, když už se jim deklinace jeví jako zbytečná... Jinak Čína jen navazuje na svou slávu jako námořní velmoci v 15. století. Evropané se vydávali na cesty k novým světům vybaveni mapami, jejichž základem byla práce čínských astronomů a kartografů...
    Kalka.
Aktuální komentáře
02.03.2025
8:11Víkendář: Německá ekonomická slabost a přesun jeho výroby do jiných zemí
01.03.2025
8:05Víkendář: Do 90. let minulého století se uzavírala mezera mezi americkým a evropským korporátním sektorem. Pak přišel obrat
28.02.2025
22:04Americký prezident opět v jedné z hlavních rolí pátečního dne na Wall Street  
17:19Německo ukazuje, že s dluhy to jde i druhým směrem
17:01Český státní dluh loni vzrostl o 254,3 mld. Kč na 3,365 bilionu Kč
16:59Indexy kompenzují týdenní propad  
16:00Tatry mountain resorts, a.s.: Výroční zpráva společnosti
15:38Výsledky Duolingo (-19 %): Zelená sova pod tlakem – Po Cybertrucku ji nejspíš přejede i trh  
15:15UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o šesté výplatě úrokového výnosu
15:05Index: Nájmy v ČR koncem roku mezičtvrtletně klesly na 309 Kč za metr čtvereční
14:49Proč Evropa nešlape? MMF si bere na mušku jednotný trh
14:16Česká ekonomika loni vzrostla o procento. Tahounem spotřeba domácností, brzdou zahraničí
13:36Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Záměr o dluhopisech
13:14Perly týdne: Varující Warren Buffett
13:06Česká ekonomika loni stoupla o procento, potvrdil ČSÚ svůj předchozí odhad
12:03Nejistota v USA, německé volby – hlavní témata pro trhy pohledem Invesco
10:53Výprodej rizika se přenáší do Evropy a postupně ztrácí na síle  
10:31Chybka Citigroup: Klientovi omylem připsala 81 bilionů dolarů
9:06Rozbřesk: Evropský automotive pod tlakem D. Trumpa - kdo je nejvíce zranitelný?
8:44Erste vykázala růst provozního zisku na 5,9 miliardy eur, Zelenskyj přijíždí na schůzku do Bílého domu. Evropské futures a bitcoin nicméně drtí hrozba cel  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Gitlab Inc (01/25 Q4, Aft-mkt)
NuScale Power Corp (12/24 Q4, Aft-mkt)
2:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:00HU - PMI v průmyslu
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu