Záplavy v České republice způsobily velké ztráty na majetku a infrastruktuře. Uzavřeno bylo pražské metro, některé komunikace, železniční tratě a lodní doprava na Labi. Záplavy také vyvolaly obavy z toho, jak se projeví na oživení české ekonomiky, která za poslední čtyři roky prochází již druhou recesí. Pravděpodobně budou mít negativní dopad na domácí cestovní ruch a zemědělskou produkci. Přesnější odhady škod budou zpracovány v následujících týdnech.
Krátkodobě by měly záplavy pomoci stavebnictví, tedy sektoru, který se bude podílet na obnově infrastruktury a poničeného majetku. Průmyslová produkce zůstane zhruba beze změny, většina podniků v Praze by měla být schopna udržet svůj provoz bez přerušení. Celkově tak budou mít záplavy jen mírný dopad na letošní HDP. Ve druhé polovině roku by se mohl projevit pozitivní efekt na stavebnictví. Vláda Petra Nečase slíbila celkem 300 milionů Kč na záchranné práce a 1,3 miliardy Kč na opravu silničních a železničních komunikací. Konečné částky budou ovšem záviset na výši škod. Podle analytiků by až 80 % poškozeného majetku mohlo být pokryto vládní pomocí či pojištěním a jeho obnova se projeví ve zmiňovaném stavebním sektoru. V tuto chvíli ale není jasné, jaká část příjmů domácností bude směřována na opravy a obnovu poškozeného majetku namísto toho, aby za ni bylo nakoupeno jiné zboží a služby.
Vývoj ve stavebnictví, které postihl hluboký útlum, shrnuje graf:

Jak bylo zmíněno, záplavy budou mít negativní dopad na cestovní ruch, ten však bude pouze krátkodobý. Škody v zemědělství budou zjišťovány s tím, jak bude opadat voda. Je jasné, že náprava škod zde bude trvat až do dalšího roku. Velkých škod byl ušetřen výrobní sektor. Spolana musela přechodně uzavřít svůj provoz, ani tam však nedošlo k větším škodám a výroba by se měla vrátit na běžnou úroveň. Druhý největší pivovar v zemi, Staropramen, musel svou výrobu také krátkodobě přerušit. V Německu tak musel učinit ve Zwickau. Výroba automobilů v Mladé Boleslavi a Nošovicích pokračovala bez přerušení.
Záplavy roku 2002 byly mnohem ničivější, jejich dopad na HDP roku 2002 a 2003 byl ale minimální. Česká vláda se poučila a nyní organizovala rozsáhlé evakuace a činila další kroky, které rozsah škod omezily. Celkově se tedy dá čekat, že současné záplavy poskytnou přechodný impulz pro stavebnictví, negativně dolehnou na zemědělství a cestovní ruch, nebudou mít ale dlouhodobější vliv na HDP a růstové vyhlídky.
(Zdroj: EconoMonitor, RGE)