Nálada mezi německými spotřebiteli vzrostla sedmý měsíc za sebou a je na novém maximu od září roku 2007. Zlepšování spotřebitelské důvěry, které vede k růstu jejich výdajů, těží ze silného trhu práce a výrazného zvyšování mezd, uvedl výzkumný institut .
Index, který předpovídá spotřebitelskou náladu pro příští měsíc, vzrostl na 6,8 bodu z červnové úrovně 6,5 bodu a ve srovnání s 5,8 bodu před rokem. Očekává dle konsensu ekonomů a analytiků dle Bloomberg i Reuters přitom byla pouze stagnace vývoje. Kladná hodnota ukazatele signalizuje meziroční růst soukromé spotřeby.
Subindex očekávání se zlepšil na plus 1,1 bodu ze záporných 0,2 bodu v květnu. Subindex očekávaného vývoje příjmů se zlepšil na 36,2 b. z 33,9 b., ukazatel ochoty k nákupům pak klesl k 36,5 z 37,7 bodu. „Soukromá spotřeba, která zodpovídá za téměř 60 procent hrubého domácího produktu země, plní roli stabilizačního faktoru ekonomiky. Německo by bez její podpory nyní rovněž procházelo recesí,“ upozornil .
Německo se v prvním čtvrtletí těsně vyhnulo recesi a jeho ekonomika mírně vzrostla, téměř výhradně právě díky výdajům spotřebitelů. Spotřebitelé by mohli být motorem ekonomického růstu i nadále díky dohodám o vysokém růstu mezd v průmyslových odvětvích. Němečtí zaměstnanci si v letošním roce zajistili nárůst mezd v průměru o 6,6 procenta. To při nízké inflaci zvyšuje kupní sílu v době, kdy mizivé úroky v bankách nemotivují lidi k úsporám.
Ochota Němců k nákupům přes mírný pokles dle zůstává na vysoké úrovni. Němci mají díky stabilnímu trhu práce a dohodám o růstu mezd jistotu potřebnou k výdajům na nákladné položky jako nemovitosti, zvláště když si na ně mohou brát velmi levné úvěry.
(Zdroj: , Bloomberg, čtk)