(Kurzy.cz)
Komentáře ke květnovému maloobchodu - opatrné hodnocení nadějného vývoje
Nadějný květnový výsledek maloobchodních tržeb je nutno i nadále hodnotit opatrně. V květnu sice byl zaznamenán růst tržeb na měsíční i roční bázi, ale souhrnná statistika za prvních pět měsíců letošního roku ukazuje na mírný meziroční pokles tržeb.
Maloobchodní tržby v květnu ve srovnání s předchozím měsícem vzrostly o 1,7 % a kompenzovaly tak dubnový pokles. Meziročně došlo k růstu tržeb o 1,2 %.
Za lepšími čísly stojí především růst tržeb za prodej a opravy motorových vozidel, které ve srovnání s dubnem vzrostly o 1,0 % a o 3,8 % na meziroční bázi. Nejrychlejší růst tržeb pokračuje v prodeji přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (o 22,7 % meziročně). Na druhé straně přetrvává pokles tržeb za zboží ve specializovaných prodejnách potravin (-6,7 %) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (-3,6 %).
Nadějný květnový výsledek maloobchodních tržeb je nutno i nadále hodnotit opatrně. V květnu sice byl zaznamenán růst tržeb na měsíční i roční bázi, ale souhrnná statistika za prvních pět měsíců letošního roku ukazuje na mírný meziroční pokles tržeb. Spotřebitelský apetit českých domácností zůstává i nadále v útlumu. Pokles reálných příjmů, vysoká nezaměstnanost a pesimistická nálada v české společnosti se negativně promítá do nižšího zájmu domácností o spotřební zboží. Na druhou stranu však nelze zakrýt fakt, že se situace v maloobchodu začíná přece jen stabilizovat. Toho budiž důkazem mírný růst spotřebitelské důvěry v České republice. Za celý letošní rok i nadále počítám se stagnací maloobchodních tržeb.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA
Maloobchodní tržby v květnu po vzoru předchozího měsíce přinesly opět zlepšení. Růst provázel jak prodeje, včetně aut (+1,2 % meziročně), tak samotný maloobchod (+ 0,2 %). Trend rostoucí spotřebitelské nálady se tak projevuje i na tržbách v obchodech, které sice pomalu, ale pozvolna rostou. Mezi jednotlivými segmenty je ale vidět silný rozdíl. Zatímco u potravin klesly tržby o 0,3 %, tak u nepotravinářského zboží tržby rostou o 1,4 %. Je tak jasné, co spotřebitele v obchodech láká k nákupům.
Celkově tržby za potraviny ničím v květnu nepřekvapily (-0,3 %). Dlouhodobě klesají a růst jejich tržeb je jen nahodilý a nepravidelný. Zatímco řadu prodejců trápí klesající ceny jejich zboží, u potravin to je přesně opačně. Ceny potravin stále rostou o zhruba pět procent. Na chování spotřebitelů se to projevuje snahou šetřit - ať už nákupem menšího množství, nebo levnější náhrady. Ještě hůře jsou na tom specializované obchody s potravinami. Tam tržby klesají o 6,7 % a za celý rok o 6,0 %. Naopak utrácet se lidé nezdráhají za elektroniku, nebo oblečení. Tržby za počítače a komunikační techniku rostou o 6,6 a za oblečení o 6,0 %. Zatímco prosinec, tradiční sezóna nákupu elektroniky, vyloženě nevyšel a tržby klesaly o 2,6 %, tak celý letošní rok je pozitivní, tržby měsíc za měsícem stabilně rostou.
Snaha Čechů šetřit se projevuje ve více směrech. Není to jen omezování spotřeby a šetření na levnějších náhražkách. Lidé s oblibou využívají i e-shopy, díky kterým mohou lehce srovnávat ceny a vybrat ty nejnižší. I proto tržby v e-shopech rostou v květnu o 22,7 %, a za celý letošní rok průměrně o 23,9 %. Schopnost konkurovat na tomto trhu se tak fakticky smrskla na jedno kritérium - cenu. Nejde ale jen o české e-shopy - v oblibě jsou i zahraniční internetové obchody, například čínské nebo americké, kde lidé nakupují hlavně elektroniku nebo oblečení. Český trh s e-shopy se postupně rozrůstá i co do šíře sortimentu. Zatímco dříve byla hlavní položkou elektronika, dnes jsou to už všechny druhy zboží od knih, přes počítače, po potraviny. Proto růst tržeb v tomto segmentu může být ještě vyšší s tím, jak se do něj budou zapojovat stále další a další společnosti.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz