Rozšířená sedmipodlažní válcovna v Leipsicu jižně od Detroitu s malým počtem zaměstnanců bez odborového zastoupení, produkující vysoce odolnou ocel pro automobilový průmysl – to je nová tvář 112 let staré společnosti (18,1 USD, -2,58%). „Je to pravděpodobně nejlepší a nejzářivější příklad našeho směřování,“ tvrdí výkonný ředitel amerických oceláren John Surma v rozhovoru pro deník Wall Street Journal.
Podobně jako na konkurenci po celém světě i na doléhá celková krize sektoru způsobená nadvýrobou v Číně, rostoucími náklady na vstupy a dusivou regulací. Hospodaření společnosti skončilo v červených číslech ve čtyřech ze šesti uplynulých kvartálů, do modernizace provozu v Leipsicu, který vlastní spolu s japonským partnerem Kobe Steel, ale společnost neváhala vložit 400 mil. USD.
Vzhledem k cenám a ziskům stlačeným 200 mil. tun globálních nadkapacit na minimum se ocelárny snaží přejít na výrobu vysoce kvalitní produkce na zakázku, a to s pomocí nízkonákladových, maximálně automatizovaných metod. Válcovna v Leipsicu byla podle manažerů upravena přesně v tomto duchu.
Provoz je čistý a prostorný, takže se zdá, že v něm pracuje minimum lidí. Ti, které přece jen spatříte, na sobě mají vypulírovaný firemní stejnokroj, helmy a brýle a většinou ovládají počítačové panely u burácejících výrobních linek. Celkem je zde zaměstnáno 312 lidí, z nichž někteří ještě na částečný úvazek obhospodařují okolní pole. Jelikož nejsou odborově organizováni, dostávají nižší mzdu i odměny a společnost jim může flexibilně upravovat pracovní dobu, a přizpůsobit se tak poptávce.
Mzda v Leipsicu činí 20 USD na hodinu, oproti 20-27 USD ve vysokých pecích Gary Works, kde zaměstnává 5880 lidí. Navíc si zaměstnanci v Leipsicu musí připlácet víc na zdravotní pojištění a místo pevně stanovené penze si na důchod musí spořit v nevýhodnějším modulu pevně stanovených příspěvků s nejistým zhodnocením. Americká odborová organizace ocelářů (USW) tvrdí, že se pokoušela vybudovat přítomnost i zde, avšak nesetkala se s dostatečným zájmem.
Podle Surmy se ocelárny musí přizpůsobit požadavkům klientů, zejména automobilek. Ty jim totiž jako jedny z mála dávají slušně vydělat i při slabé poptávce, přitakává Charles Bradford z konzultantské společnosti Bradford Research. Indický gigant (8,82 EUR, 3,27%) loni ohlásil zavření dvou vysokých pecí ve Francii a zároveň investici 230 mil. USD do nových linek na vysoce odolnou ocel do aut, většinou ve stejných provozech.
Z tradičních kapitálově náročných oceláren se postupně budou stávat efektivnější závody s nižším počtem zaměstnanců a vyšším podílem vysoce kvalifikovaných pracovníků, tvrdí Cliff Waldman z výzkumného střediska MAPI, které je financováno oceláři.
Strategií je spoléhat se méně na tavbu oceli ve vysokých pecích, která v současnosti nese minimální marži a je široce rozšířená, a více na zušlechtění produkce podle specifických potřeb zákazníků. V případě automobilek je to vysokopevnostní ocel. Ta má oproti klasické oceli dvě důležité přednosti. Zaprvé se jí v autech nemusí používat tolik, čímž se snižuje hmotnost, a tedy i spotřeba paliva. Zadruhé lépe obstojí při srážkách. Za takto vylepšený materiál si ocelárna může naúčtovat prémii 260 USD za tunu. Nejzákladnější druh oceli se momentálně prodává za 633 USD za tunu.
Moderní provozy typu Leipsicu podle Surmy pomohou oceli udržet primát nad jejím hlavním rivalem v automobilovém průmyslu – hliníkem. Ve většině karoserií se stále používá převážně ocel, avšak podíl aluminia roste, obzvlášť v kapotě a ve vících kufru. „Auto z hliníkových součástek zastavuje rychleji, má větší manévrovatelnost a je schopné absorbovat víc energie,“ vyzdvihuje přednosti své produkce mluvčí amerického hliníkárenského gigantu (7,86 USD, -0,70%) Kevin Lowery.
Oceláři kontrují vylepšenými vlastnostmi svého vysokopevnostního produktu, jehož využití v autech v posledních letech rychle roste, i když z malého základu. Podíl běžné oceli na celkové hmotnosti auta (včetně plné nádrže) klesl ze 39 % v roce 2008 na loňských 35 %, zatímco vysokopevnostní ocel se dostala ze 3 % na 6 %. U hliníku došlo k nárůstu z 8,5 % na 9,3 %. Údaje poskytla konzultantská firma Ducker Worldwide. Nový pickup Chevrolet Silverado od (35,1 USD, 0,52%), který se do prodeje dostane letos v létě, má mít 67 % karoserie z vysoce kvalitní odolné oceli.
(Zdroje: WSJ, USW, MAPI)