Česká ekonomika v poslední době přináší jedno překvapení za druhým. Na rozdíl od předchozích let převažují příznivé zprávy. Ekonomika se velmi rychle zotavuje z předchozí recese. Schodek veřejných financí klesl na nejnižší úroveň za posledních šest let a analýza stability veřejného dluhu ukazuje, že pokud by vláda v dalších letech pokračovala v loňském kurzu fiskální politiky, mohli bychom považovat české veřejné finance za dlouhodobě udržitelné. Výrazné zlepšení hospodaření vlády logicky vede k otázce, jak by se to mohlo projevit na ratingu České republiky.
Asi každý ví, že rating představuje hodnocení schopnosti emitenta dluhopisu splácet své závazky, ve zkratce kreditní riziko. Zpravidla se hodnotí čtyři kategorie závazků: krátkodobé a dlouhodobé závazky v domácí měně a cizí měně. Mezi kritéria používaná v modelech ratingových agentur patří: fiskální situace a vývoj, ekonomický vývoj, vnitřní a vnější stabilita ekonomiky, politická rizika a stabilita veřejných institucí, kvalita a hloubka lokálního finančního sektoru a trhu, měnová politika a její schopnost zajistit nízkou inflaci a zároveň reagovat na výkyvy ekonomiky.
Nejznámější je trojlístek ratingových agentur: Standard & Poor’s, Moody’s a Fitch. Českou republiku však hodnotí také další agentury: Japan Credit Rating Agency, další japonská společnost Rating & Investment, čínská agentura Dagong nebo kyperská agentura Capital Intelligence.
Po krátkém vysvětlení se vraťme k tématu. Nenabízí současný stav veřejných financí a ekonomiky možnost zlepšení ratingu České republiky. Odpověď zní: ano. Málokdo si všiml, ale před několika dny o tomu již došlo. Japan Credit Rating Agency 24. března zvýšila ratingové známky České republiky. V případě dlouhodobých závazků v lokální měně se známka změnila z A+ na AA-, u dlouhodobých závazků v cizí měně z A na A+.
V mém modelu, který používám k hodnocení kreditního rizika evropských zemí, se Česká republika přiblížila na pomezí současného ratingového známky a známky o stupně vyšší. Pokud se najde nějaké další pozitivní ekonomické překvapení, nebo pokud se například vláda rozhodne posílit fiskální disciplínu přijetím dluhové brzdy či jiného legislativně závazného (nejlépe ústavně) fiskálního pravidla, nemělo by zlepšení ratingu být překvapením.
...celou analýzu si klienti Patria Plus mohou stáhnout ve formátu pdf ZDE.