Vyplatí se dovézt auto ze zahraničí, nebo koupit v ČR?
Jak už jsme napsali dříve, několik let otevřený trh s ojetými vozy pomalu smazává zásadní rozdíly mezi ojetinami z Česka a zahraničí, ovšem pokud si dáte záležet, skutečně můžete lepší a zároveň levnější auto najít v zahraničí. Jenže u ceny vozu to s náklady nekončí a na první pokus zpravidla dobře nekoupíte.
“Zatímco koupě vozidla v ČR vás nestojí prakticky nic navíc, maximálně cestu na místo předání, s koupí vozidla v zahraničí se pojí i další náklady. Zaprvé vás zřejmě čeká mnohem větší výdaj na cestu samotnou, což se může u velmi levných aut do ceny značně projevit. S dovozem jsou pak spojeny i další administrativní poplatky, pojištění a podobně. Vše se samozřejmě odvíjí auto od typu auta, ale lze říci, že nikdy převoz nebude levnější než koupě stejného vozidla v Česku” říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Ani kultura prodeje není za hranicemi kdovíjak dobrá. Zatímco chování prodejců ojetin se u nás postupně zlepšuje, naopak v zahraničí se lze setkat s praktikami, které u nás byly "normální" v druhé polovině devadesátých let. “Plno bazarníků z druhého konce Německa či Holandska se například spoléhá na to, že si auto prostě vezmete, když už jste vážili takovou cestu” říká Svoboda. Praxe ukazuje, že mnohem lepší je stav prodejců blíže českým hranicím, neboť zde ještě není kupujícím líto se otočit a jet zpátky domů.
Kupující také nevěnují řádnou pozornost kupní smlouvě, do které někteří prodejci rádi zapisují klauzule, jako že je vůz určen pro export a že se na něj nevztahují záruky a jiné maličkosti. Ostatně, kdo by chtěl reklamovat auto z druhého konce Evropy, že? Opatrnost je na místě a pokud nevládnete velmi dobře cizím jazykem, vemte si tlumočníka (což vás bude stát peníze). Prodejci také velmi neochotně reagují na e-mailovou korespondenci.
“Samotné ceny ojetin, zváště teď po oslabení kurzu koruny vůči euru, nemusí být výrazně nižší. Oblíbené ojetiny, jako například Škoda Octavia Combi 1.9 TDI nebo Volkswagen Passat 2.0 TDI, se dokonce v Německu prodávají obvykle za vyšší ceny než u nás. A vůbec není pravidlem, že bývají v lepším stavu, s lepší výbavou a že nikdy nemají stočený tachometr” doplňuje odborník z Auto ESA.
Poměrně výhodně lze přestou koupit vozy prestižních značek jako třeba Audi, BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche. Například v Německu je mnohem větší nabídka, tím pádem i konkurence. A některé vozy nemají mnohdy zbytečnou a drahou luxusní výbavu, zatímco stejné modely u nás jsou obvykle plně vybavené a tedy dražší.
Záruky kvalitní ojetiny a solidních služeb poskytují hlavně prodejci ojetin patřící pod konkrétní značku a oficiální autosalon. Jenže oni si to moc dobře uvědomují a ceny jsou logicky o dost vyšší. Na druhou stranu to může být záruka velmi kvalitní ojetiny, která se jinak u nás špatně shání. Jde především o prestižní a málo obvyklé modely, například Mercedes nebo BMW s velkým benzínovým motorem, které u nás prakticky neseženete.
Zájemce o ojetý vůz by tedy měl velmi pečlivě zvážit všechna pro a proti a kalkulovat s dalšími náklady, především na cestu a konzultace odborníka, kterého by si měl přizvat, pokud kupuje poměrně drahé auto. Ne vždy se také povede koupit ihned na první pokus a je dobré si v okolí vyhlédnout několik podobných aut a snažit se je všechna prohlédnout.
“Lze tedy říci, že dovoz ojeté škodovky nebo volkswagenu s dieselovým motorem není zpravidla výhodnější než koupě stejného vozu u nás. Dovoz ojetiny ze zahraničí se vyplácí jen u neobvyklých a prestižních aut, kterých je u nás málo” uzavírá Tomáš Svoboda z Auto ESA.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz