Klíčový čínský trh hlásí střídaní na trůně největšího dodavatele smartphonů. Dosavadní vládce přepustil ve druhém čtvtletí své místo nastupující hvězdě Xiaomi. Čínský výrobce tak na svém domácím trhu konečně převzal roli pravého lídra.
Xiaomi, založená teprve před čtyřmi lety, podle agentury Canalys dodala ve druhém čtvrtletí 14 % veškerých smartphonů na čínský trh, což představuje ekvivalent zhruba 15 mil. kusů. Meziročně se poté jedná o nárůst o těžko uvěřitelných 240 %. Hned v závěsu za novým lídrem zaostává se zhruba desetiprocentními podíly hned čtveřice společností, a to Lenovo, Yulong, Huawei a především pak , od kterého se čeká útok na čelní pozici ve třetím čtvrtletí. Jihokorejský výrobce by totiž měl těžit z rostoucí poptávky po zařízeních s dostupností vysokorychlostní sítě LTE.
Navzdory nespornému úspěchu na čínském trhu je Xiaomi i nadále ve světě takřka neznámou značkou. Podle toho také vypadá geografické rozložení jejich dodávek, když 97 % všech míří právě do Číny. Mobilní výrobce však plánuje rozsáhlou expanzi, především pak na trhy v Indonésii, Mexiku, Rusku, Thajsku či Turecku.
Právě na těchto trzích totiž může uspět se svým poněkud nestandardním podnikatelským modelem. Klíčovou složku zisku totiž netvoří ani tak příjmy z prodeje smartphonů, jako spíš zisky vytvořené v rámci služeb a obsahu. Díky tomu si společnost může dovolit nabízet telefony za daleko nižší ceny (typicky okolo 130 USD) a udržovat u nich nízkou ziskovou marži. Lepší cena produktů, které zlé jazyky označují jako levnější kopii produktů , pak na rozvojových trzích může sehrát klíčovou roli pro masové oslovení klientely.
V expanzi by Xiaomi měl dopomoci také tradičně kvalitní marketing, a také tendence společnosti navázat úzký kontakt s koncovým zákazníkem. Ten má možnost s inženýry Xiaomi sdílet své názory a podílet se tak na vývoji především softwarových prvků.
Pro Xiaomi je zpětná vazba zákazniků, postupný rozvoj technologií i kvalitní marketing dalším vítrem do pořádně napnutých plachet. Ty na čínském trhu pomohly předehnat všechny konkurenty a vystává tak oprávněná otázka – Mají dost sílit postrčit Xiaomi do čela některého z rozvojových trhů?
Zdroj: CNNMoney