Festo Didactic je německá firma, která se zabývá vzděláváním v oblasti robotiky. Podle jejího výkonného ředitele Nadera Imaniho existuje v této oblasti na americkém trhu nesoulad mezi tím, co potřebují firmy, a tím, jakého vzdělání se dostává mladým lidem. Festo se specializuje na sofistikovanou automatizovanou výrobu, kterou dnes používají firmy po celém světě. Příkladem je či a jejich dodavatelé. Firma už desetiletí vzdělává německé zaměstnance a mezi její klienty patří i společnost či .
Imani sází na to, že německý vzdělávací systém bude ve Spojených státech stále populárnější. V Německu firmy nabírají mladé lidi od věku 16 let a poskytují jim jak teoretické, tak praktické vzdělání a technické znalosti, které budou při práci potřebovat. Podobný vzdělávací program trvá obvykle dva roky, nakonec jeho absolvent získá certifikát, který je uznáván v celém odvětví. Festo odhaduje, že ve Spojených státech by velikost trhu v tomto segmentu mohla dosahovat 3 miliard dolarů ročně.
Anthony Carnevale z Georgetown University odhaduje, že ve Spojených státech se kvůli nevhodné kvalifikaci zájemců nedaří uspokojit poptávku firem po asi dvou milionech zaměstnanců. Z toho asi 600 000 nabízených míst vyžaduje vyšší vzdělání, které ale nemusí být vysokoškolské. Odhaduje se, že přibližně třetina volných míst nabízených v roce 2020 bude vyžadovat tuto úroveň vzdělání spolu s certifikátem z daného odvětví či podobným osvědčením. Německé firmy, které podnikají v USA, si už roky stěžují na to, že zde panuje nedostatek dostatečně kvalifikovaných zaměstnanců. Joseph Parilla z Brookings Institution k tomu dodává, že „německý systém velmi dobře spojuje to, co potřebují zaměstnanci, s potřebami zaměstnavatelů“.
Tom Duesterberg z Aspen Institute ale vnímá i potenciální problémy. V USA je podle něho situace taková, že rodiče po svých dětech chtějí, aby absolvovaly tradiční vysokoškolské studium. Philipp Schuster, který stojí v čele Albrecht Bäumer, přitom tvrdí, že výroba jeho společnosti v USA musela být zastavena, protože neměl dostatek zaměstnanců s potřebnou kvalifikací. Nyní tak má společnost v USA jen divizi marketingu a prodeje. „Ve výrobě tam nikdo nechce být, všichni chtějí být manažery,“ dodává Schuster. , či se s tím vypořádají tak, že vytvoří své vlastní vzdělávací programy. Menší firmy ale tuto možnost nemají. Imani z Festo Didactic se tak cítí být „téměř jako misionář, který má ale také velmi dobrý podnikatelský plán“.
Zdroj: WSJ