Proč může mít dnešní earnings klíčový dopad na akcie Yahoo?
Akcie Yahoo (YHOO) již sešly ze světel po IPO Alibaba. Nyní je třeba investorům nabídnout něco víc. Navíc v době, kdy podíl Yahoo na trhu vyhledávání již devět let v kuse klesá. CEO Marissa Mayer si je toho vědoma a představí během dnešního earnings reportu budoucí plán pro chod společnosti. Co můžeme čekat?
Akcie Yahoo po IPO Alibaba
IPO Alibaba (BABA) se stalo největším primárním úpisem americké historie. Pro akcie Yahoo to byla velká událost, jelikož v největší čínské ecommerce společnosti vlastnila 23 %. Akcie Yahoo od minulého earnings reportu rostly z $33 až přes $43. Od IPO Alibaba akcie Yahoo odepsaly už okolo 10 %.
Díky prodeji akcií Alibaba při IPO si Yahoo přišlo na $6 miliard. Bohužel pro Yahoo bude celý profit z tohoto obchodu zdaněný.
V současnosti je hodnota společnosti podle tržní kapitalizace okolo $39 miliard. Pokud však odečteme zbývající akcie Alibaba, podíl v Yahoo Japan, hotovost a daňovou zátěž, pak hodnota Yahoo pouze okolo $4,5 miliardy podle deníku Wall Street Journal.
Yahoo rychle ztrácí svou pozici mezi vyhledávači. Podle aktuálních údajů z června se podíl Yahoo na americkém internetovém vyhledávání propadl na historicky nejnižší úroveň a to pouze 9,8 % na vyhledávání na PC. Hlavní konkurent Bing vzrostl na 19,2 %. Veškerý přírůstek Bingu plyne v posledních letech plně na účet ztrát Yahoo. Suverenní pozici zaujímá Google s 67,6 %. Možností pro Yahoo je růst podílu vyhledávání na mobilních zařízení, jejich podíl na vyhledávání je nyní 30 % a stále roste. Na těchto zařízení Yahoo s 9,3% podílem překonává 5,5% Bing a propastně zaostává za Google s 95 %.
Spojení Yahoo a AOL?
V červnu 2012 tehdejší CEO Yahoo Ross Levinsohn a CEO AOL Tim Armstrong měli několik setkání ohledně možného spojení Yahoo a AOL. Armstrong vyžadoval 33% premium, což Yahoo odmítlo zaplatit.
Koncem září aktivistický investor Starboard Value oznámil nákup akcií Yahoo a odeslal otevřený dopis CEO Marisse Mayer, ve kterém zdůraznil nezbytnost snížení nákladů, vytvoření plánu pro asijská aktiva (podíl v Yahoo Japan) a zejména možné sloučení s AOL.
Starboard chce Yahoo donutit k vynaložení hotovosti získané z prodeje akcií Alibaba na převzetí AOL, jehož tržní kapitalizace se pohybuje okolo $3,5 miliardy. Yahoo má tedy dostatek prostředků pro převzetí AOL a navíc by pomocí synergického efektu mohlo ušetřit některé náklady.
Navíc Starboard doporučuje oddělení asijských aktiv do samostatné společnosti.
Jaký byl třetí kvartál pro akcie Yahoo?
Ani ve třetím kvartálu 2014 se Marisse Mayer nepodařilo zastavit pokles tržeb. Očekává se, že tržby budou o 3 % nižší než před rokem. Hlavním problémem je monetizace neboli přeměna v tržby. Po technické stránce se Yahoo rozvíjí díky nově získaným technologiím slušně. Světový trh online reklamy by měl v tomto roce generovat $121 miliard podle agentury ZenithOptimedia. V minulém roce to bylo $104 a Yahoo získalo pouze 4 %. Nyní se očekává ještě menší podíl. Hlavním úkolem je to pro nového šéfa prodeje reklamy Kevina Gentzela, který by dříve úspěšný v podobné pozici u Washington Post.
Yahoo koncem druhého kvartálu zveřejnilo výhled na tržby $1,06 až $1,1 miliardy a na operační zisk mezi $70 a $110 miliony.
Co sledovat na dnešním earnings reportu?
Neočekáváme celkový růst tržeb proti výhledu Yahoo, ale překvapit by mohly tržby z mobilní reklamy. Sledovány budou zejména tři hlavní témata:
- Plán pro úsporu nákladů
- Vynaložení hotovosti získané prodejem akcií Alibaba
- Sloučení s AOL
Co se týče úspory nákladů, tak bude kladen důraz na zvýšení efektivity zejména u online reklamy. Navíc se očekává potvrzení zavření kanceláří v Ammanu (80 pracovních míst) a Bangalore (400 míst). Bude uspokojen hlasitý aktivistický fond Starboard?
Co s pěnězi z Alibaba? Klíčová otázka pro Marissu Mayer a její tým. Jedním diskutovaným tématem je daňová optimalizace, jelikož plné zdanění je pro Yahoo velmi nákladné. Mayer již dříve slíbila, že většinu prostředků vrátí investorům - vzroste tedy dividenda? Nebo bude uveden další buyback? Vyloučit nelze ani možnost další strategické investice podobné nákupu začínající Alibaba. Z hlediska investorů však jde o riskantní krok, který by krátkodobě pozici Mayer nezlepšil.
Ve hře je stále akvizice AOL, přestože CEO Tim Armstrong zmínil, že žádné explicitní dohody nejsou diskutovány. Dlouhodobá hodnota by byla spíše v úspoře nákladů a rozšíření online reklamy než v možnostech dalšího růstu.
Akcie Yahoo reportují výsledky dnes ve 22:05. Podle odhadů analytiků by Yahoo mělo dosáhnout EPS $0,31 a tržeb $1 miliardy.
Akcie reportující výsledky během týdne
Autorem je Jonáš Mlýnek. Již od roku 2007 se zabývá světovými akciovými trhy. Specializuje se zejména na USA, trhy jihovýchodní Asie a na vlivy politických a makroekonomických událostí na zahraniční trhy. Kontaktovat jej můžete e-mailem na j.mlynek@lynxbroker.cz.
Jonáš pro Vás připravuje pravidelné analýzy akciového trhu a makroekonomiky. Zaregistrujte se ke sledování našich analýz a postřehů z trhu. Pro získání nejaktuálnějších krátkých zpráv ze světových burz sleduje Jonáše na Twitter.
Informace uvedené v článcích na blogu Lynx nejsou investičním doporučením na nákup ani prodej cenných papírů. obsah blogu slouží jen a pouze k informačním a vzdělávacím účelům.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři