Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boeing a Airbus otevřou pandořinu skříňku

Boeing a Airbus otevřou pandořinu skříňku

02.12.2014 16:30
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Sir Freddie Laker, průkopník levných transatlantických letů a majitel jedné z prvních low-cost aerolinek, v sedmdesátých letech minulého století nemohl dovést svojí firmu k úspěchu. Ale inspiroval mnohé k tomu, aby přinesli nízkonákladové létání na kratší vzdálenosti doslova “masám”. Tento trend započal asi před patnácti lety.

Ryanair, pocházející z Irska, je nyní největší mezinárodní leteckou společností na světě podle počtu pasažérů za minulý rok. Přepravil jich přes 81 milionů.

Tam, kde Laker selhal, ostatní během posledních let uspěli díky tomu, že se zaměřili na lety na krátkou vzdálenost. A další pokusy po vzoru Laker Airways na dlouhých trasách skončily poměrně rychle se stejným výsledkem. Oasis Hong Kong Airlines šly do likvidace v roce 2008, tedy rok poté co začaly létat do Londýna a Vancouveru.

AirAsia X, sestra AirAsia, ukončila pokusy provozovat lety do Evropy velmi brzy po prozření, že to bude značně neekonomické. Dravé nízkonákladové letecké společnosti udělaly z trhu krátkých letů (do tří hodin letu) doslova bojové pole a největší oběti přirozeně utržily klasické velké full-service aerolinky. Ty zatím vládnou nebi na dlouhých trasách s více jak čtyřmi hodinami letu.

Ovšem i tato dosud neochvějná država začíná být ohrožována. Zmíněna AirAsia X pokračuje v Asii v testování jak daleko může zajít s modelem low-cost cestování. Další z asijských přepravců Scoot, což je podřízený dopravce pro Singapore Airlines, nabízí přímý let mezi Singaporem a Tianjin v severní Číně. Let trvá okolo šesti hodin. Takže se bavíme o středně dlouhém nebo dlouhém letu. Oficiální rozdělení neexistuje.

Jsou to první pokusy o útok nízkonákladových společností i na dlouhé lety. Například Norwegian Air Shuttle, který mocně expanduje v celé Evropě, začal létat pro změnu do Thajska. V dubnu příštího roku Wow Air, což je islandský přepravce, začne létat mezi Bostonem a Londýnem přes Reykjavík se startovací cenou jednosměrné letenky 99 USD.

Zpátky v 70. letech činilo množství pohonných hmot použitých na dlouhý let tak velkou položku ve výčtu nákladů pro provozování linky, že ji to činilo neudržitelnou pro nízkonákladového přepravce. Nebylo možné najít dostatek úspor, aby se dostala linka do černých čísel a zároveň byla cena dost atraktivní na to, aby cestující byly ochotni ji vyměnit za pohodlí, které nabízí standardní aerolinky.

To se začíná měnit s tím, jak do provozu přicházejí nové mnohem více efektivnější letouny. Boeing 787 Dreamliner, který už brázdí nebe, nebo Airbus A350, který začne létat během několika málo týdnů, anebo předělaná verze Airbusu A330 naplánovaná na rok 2019 a podobné stroje by měly sehrát hlavní role v celém příběhu.

economist

Šéf Ryanair, Michael O’Leary, nedávno znovu zmínil slib, že chce prodávat letenky na transatlantické lety od 10 EUR za jeden směr a v průměru od 200-300 USD za zpáteční letenku.

Tradiční letecké společnosti si budou objednávat stejná letadla jako nízkonákladové aerolinky, ale velké firmy mají velkou nevýhodu kvůli nabubřelým rozpočtům nafukovaným dědictvím z dob dávno uplynulých jako jsou penzijní programy pro zaměstnance nebo kolektivní smlouvy apod. Za pár let se tyto položky stanou mnohem viditelnější.

Velké letecké firmy se začaly spojovat akvizicemi a vstupy do aliancí čímž vytvořily luxusní oligopolní strukturu. Začaly tak vylepšovat svoje chronicky tristní finanční výkony.

Ale teď nebudou už čelit jenom konkurenci jako jsou Emirates, Etihad, který mimo jiné převzal část Air Italia, a Qatar. Brzy budou pravděpodobně pod palbou bídné konkurence od takových jako Ryanair nebo Norwegian, které se jim dostalo už dost na krátkých trasách.

To je jeden z důvodů proč Norwegian Air má takové problémy se získáním povolení k rozšíření dlouhých letů prostřednictvím své dceřiné společnosti v Irsku. Měsíce americkému regulátorovi trvá vydání povolení pod těžkým tlakem velkých domácích aerolinek a odborů pilotů. Věc už projednávala s představiteli USA i EU.

Šéf Norwegian Bjorn Kjos bude mít možnost využít všech nákladů šetřících triků i na těchto letech. Norwegian kupují jiné varianty 787ček než ostatní. Místo 250 sedadel mají 291 sedadel. Trasy a časy plánují tak, aby stroje mohly letět tam a zase hned zpět přes moře. Například na lince do Bangkoku budou stroje ve vzduchu 17 - 18 hodin denně, což je solidní výsledek ve srovnání s 15 hodinami u full-service konkurence.

Kde to je možné, tak tam aerolinky využívají sekundárních letišť, aby ušetřily na poplatcích. CEO Kjos řekl, že náklad na sedadlo a kilometr je tak nižší o 20% než by mohl být. Což umožní další propad ceny letenek této společnosti na daných linkách s daným modelem letadla.

Nicméně existují určité věci, které mohou nízkonákladové společnosti zvládat mnohem hůře než velké společnosti. Například kombinace dlouhé trasy, časových posunů a dalších detailů může ztížit využitelnost letadel na maximum. Přenocování posádky přes noc znamená pochopitelně další náklady na ubytování posádky a také další poplatky.

Další věcí je, že bude mnohem obtížnější plně naplnit obří letadlo několikrát týdně v rozumných časech než jak je tomu u krátkých letů s malými letadly.

Tradiční aerolinky spoléhají také na to, že mají stále dostatek krátkých linek, které dokáží koordinovat s těmi delšími a je tak pro cestující na opravdu velké vzdálenosti jednodušší se po světě přemisťovat díky navazujícím spojům.

To mohou částečně dělat i mladší menší aerolinky, ale hlavně je tu ten fakt, že si cestující začínají skládat svoje trasy z různých letů a aerolinek. Pro každou část trasy využijí služby někoho jiného.

Každopádně se zdá, že z pohledu cestujícího se začíná svět docela měnit k lepšímu a cestování i na delší trasy bude zase o něco dostupnější. Šéf Ryanair je doslova posedlý myšlenkou, že nadešel čas, kdy nízkonákladové společnosti konečně proniknou i na tyto linky, které zatím opanovaly velké tradiční společnosti. Uvidíme jestli se čas, kdy se naplní vize průkopníka Freddieho Lakera naplnil nebo ne.

Ale i tyto nové progresivní společnosti dělají chyby. CEO Ryanairu řekl, že byla chyba, když se Viking rozhodl nenabízet byznys třídu ve svých letadlech. To je totiž to místo, kde tradiční přepravci vydělávají ty největší zisky a přitáhnout takové lidi “zhýčkané” minulostí bude těžké. Navíc tito zákazníci očekávají flexibilitu, několik letů denně do té či jiné destinace. To bude znamenat flotilu alespoň někde mezi 30 a 50 letadly.

Boeing i Airbus mají v současné době velmi dlouhý seznam objednávek na nové stroje. Takže reálně se dá očekávat, že velké aerolinky mohou být ještě chvíli v klidu před útokem jejich mladších dravějších kolegů. Ale za tři nebo čtyři roky až firmy začnou dodávat první letadla svým zákazníkům uvidíme první změny. Nízkonákladová aerolinka zvyklá počítat veškeré náklady do pětníků s arzenálem letadel schopných překonat Atlantik nebo doleťět z Londýna do Dillí bude vzbuzovat respekt.

Zdroj: The Economist


Čtěte více:

FT: Je načase nabídnout Putinovi dohodu
02.12.2014 13:06
Jedno válečné rčení říká, že armády musí bojovat ve válkách, ve kterýc...
Hlavolam jménem Apple – co se včera vlastně stalo?
02.12.2014 11:18
Včerejší úvod obchodování na Wall Street byl poznamenán silnými výprod...
Výrobní ceny v eurozóně - deflace pokračuje
02.12.2014 11:25
Index cen výrobců v eurozóně se za říjen snížil o 0,4 procenta, což je...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2024
14:10Goldman Sachs právě aktualizovala svůj seznam globálních akciových investičních tipů. Jeden z nich má 67pct potenciál
12:34Slok letos nečeká pokles sazeb, Damodaran vidí květen jako klíčový měsíc pro celý rok
11:58Poslední místa - setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v Olomouci dnes od 16:00
11:36Akcie pokračují setrvačností výš i bez nových impulsů  
11:06Týdenní výhled: Udrží výsledková sezóna svou úspěšnost? Sazby v Británii zatím beze změny  
10:22Česká exportní banka, a.s.:Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
9:38Primoco UAV SE: Výhled na rok 2024 a výsledky hospodaření za první čtvrtletí
9:08Rozbřesk: Výhled se posouvá k pozvolnějšímu snižování sazeb ČNB
8:55Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta reportovala za 1Q rekordní provozní zisk. Kupí hotovost
8:54Primoco chce letos prodat až 60 bezpilotních strojů a tržby vyslat do řádu miliard. Ty kvartální snížila priorita dokončení dříve sjednaných zakázek
8:46Primoco oznámilo výsledky za 1Q, Warren Buffett kupí hotovost a futures jsou zelené  
6:12Goldman Sachs vybírá v Evropě akcie s udržitelnými dividendovými výnosy
05.05.2024
10:22Víkendář: Podle Newton Investment Management je čas zaměřit se méně na růst zisků a více na valuace
04.05.2024
15:20Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb
03.05.2024
22:04Silný závěr týdne na Wall Street  
17:43Zisky obchodovaných firem v následujícím roce, cyklus a dlouhodobý trend
16:50Plány centrálních bank zřejmě zkomplikují vyhlídky eurozóny, varuje ekonom
16:46Data i výsledky trhům v závěru týdne přejí, ISM ale zaselo pochybnosti  
16:23Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 31.3.2024 (1Q 2024)

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BioNTech SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
Lucid Group Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Simon Property Group Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/24 Q2, Bef-mkt)