Saúdská Arábie není právě ideálním spojencem Spojených států. Před několik dny tam byl například potrestán bloger bičováním za to, že vytvořil stránky podporující svobodu projevu. Nejde tedy zrovna o režim, který by Američané chtěli v úzkém kruhu svých přátel. Do válek se ale chodí se spojenci, kteří existují, ne s těmi, které bychom chtěli mít. V globální ropné válce proti Rusku a Íránu je Saúdská Arábie nenahraditelná. Pokračuje ve zvýšené těžbě a znovu používá trik, ke kterému přikročila v polovině osmdesátých let. I tehdy nechala ceny ropy klesnout v reakci na zvýšenou těžbu na Západě. Zbavuje tak své rivaly (Írán) a rivaly Spojených států (Rusko) příjmů z ropy. A také přechodně způsobuje problémy americkým těžařům.
Bylo by krásné, kdybychom se celé této hře mohli vyhnout, ale ropa je stále nenahraditelná a bez ní by se celá civilizace vrátila do doby uhlí nebo ještě dál. Vše by vyřešil skutečný Iron Man a jeho magický zdroj energie. Existuje ale muž, který se mu v některých ohledech blíží. Je to Elon Musk, zakladatel společnosti . Ten sice nemá zázračný zdroj, ale jeho firma dělá rychlé pokroky u lithium-iontových baterií. Plánované „gigatovárny“ v Nevadě a možná i New Yorku budou nevídaným způsobem využívat úspory z rozsahu a dosavadní technologický pokrok v technologiích skladování energií.
Futurista Ramez Naam odhaduje, že mezi lety 2010 a 2013 klesly náklady na výrobu baterií v elektromobilech o 40 %. je v nových továrnách sníží ještě větším tempem. Na rozdíl od současného poklesu cen ropy přitom půjde o trvalý jev. Probíhá na pozadí rostoucí poptávky, zatímco u ropy ceny klesají kvůli vyšší nabídce. Zde se také používají nové technologie, ale těžba z nových ložisek je vždy spojena s vyššími náklady. U baterií je tomu naopak. Společnost McKinsey v roce 2011 odhadovala, že baterie budou konkurenceschopné při cenách benzínu 2,5 dolaru za galon. S tím, jak rychle ceny baterií klesají, by jejich konkurenceschopnosti mohlo být dosaženo za méně než deset let.
Přechod na nové energie bude samozřejmě vyžadovat úplně jinou infrastrukturu, namísto čerpacích stanic budeme potřebovat stanice dobíjecí. Proto Musk umožnil jiným firmám bezplatný přístup k jeho patentované technologii. Pokud se k výrobě elektromobilů přidají jiné firmy, jako to například učinil , motivace k budování nové infrastruktury poroste. A obratem se bude zase zvyšovat poptávka po elektromobilech.
Elektromobily nás nezbaví naší potřeby používat ropu, kterou využíváme i k výrobě plastů či na topení. Rovněž v této oblasti ale dojde ke změně, topit se bude za pomoci solárních panelů a i zde budou využity Muskovy baterie (sbohem celému odvětví veřejných služeb!). Ropu nebude lehké nahradit u leteckých paliv, ale pozemní přeprava je tím nejvýznamnějším faktorem. Až budou baterie tak rozšířeny, že už nebudeme používat ropu v autech a nákladních vozech, Saudská Arábie, Rusko i Írán budou najednou nabízet něco, co už bude jen specialitou. Spojené státy, Evropa a Japonsko budou osvobozeny od prudkých pohybů cen ropy. Stane se tak za méně než dvacet let.
Autorem je ekonom Noah Smith.
Zdroj: Bloomberg