Dnes ráno své výsledky za rok 2014 představila letecká společnost Air France - KLM. Ta koncem roku končila proces transformace s cílem zvýšit svojí konkurenceschopnost. Výsledky společnosti tuto snahu odráží. EBITDA se během tří let, bez započtení vlivu stávky pilotů, zvýšila o 50 % a cashflow se ztrojnásobilo a dosáhlo 1,5 mld. EUR.
Ve 4Q14 byly výsledky společnosti postihnuty stávkou pilotů na operativní úrovni ve výši 95 mil. EUR. Celkové tržby byly 6,2 mld. EUR (+3 % yoy; -7 % proti 3Q) a EBITDA 316 mil. EUR. Měnové pohyby na trhu měly pozitivní vliv na tržby ve výši 98 mil. EUR primárně kvůli posilování dolaru proti euru. Operativní výsledek zůstal ve ztrátě 169 mil. EUR ve srovnání se ztrátou 63 mil. EUR ve stejném období roku 2013. S operativním výsoledekem negativně pohnuly pohyby na FX v objemu 65 mil. EUR.
Za celý rok 2014 celkové tržby poklesly na 24,9 mld. EUR (-2 % yoy) proti 25,5 mld. EUR v roce 2013.
Celkové operativní náklady poklesly o 0,8 % yoy, když bez nákladů na palivo klesly o 0,4 %. Náklady na palivo pro letku aerolinek klesly v roce 2014 o 3,9 % na 6,629 mld. EUR. Společnosti se podařilo snižovat i personální náklady na dočasně zaměstnávaný personál o 1,9 % na 7,51 mld. EUR.
Navzdory stávkám pilotů se společnosti povedlo přepravit více cestujících než v roce 2013 a to 87,35 milionů což je o 1,3 % více. Bohužel stávky vedly k ukončení 4,75 mld. EASK a 4,24 mil. ASK a 213 mil. ATK v nákladové dopravě.
Zisk na jednu akcii (adj. EPS) dosáhla za celý rok 2014 -1,81 EUR což je o 25 centů horší výsledek než v roce 2013. Čistý výsledek celé skupiny se meziročně výrazně zlepšil když celá skupina skončila ve ztrátě 198 mil. EUR, v roce 2013 skupina vykázala ztrátu 1,82 mld. EUR. Toho výsledku bylo dosaženo kvůli jednorázové změny v nizozemských pravidlech pro penzijní systém (+824 mil. EUR), prodeji podílu společnosti Amadeus (+187 mil. EUR), částečně kompenzované jednorázovými náklady v nákladové dopravě a změně hodnoty portfolia pro hedgeování leteckých pohonných hmot. Na upravené bázi byl čistý výsledek skupiny -535 mil. EUR (-463 mil. EUR v 2013).
Operativní free cash flow dosáhlo -164 mil. EUR vs. +530 mil. EUR v roce 2013. Do záporu se dostalo hlavně díky stávkám. Očištěné CF o tuto jednorázovou událost by bylo vyšší o 261 mil. EUR. Úroveň hotových peněz ke konci roku 2014 byla stále vysoká a to 3,5 mld. EUR. V lednu 2015 navíc získá firma další peníze za prodej podílu ve společnosti Amadeus (327 mil. EUR).
Air France - KLM po třech letech transformačního programu s důrazem na redukci nákladů a restrukturalizaci a snížení zadlužení očekává v rámci svého nového programu Perform 2020 růst všech svých brandů, hlavně Transavia, který zaznamenal růst v segmentu leisure a tak se čeká růst 30 % na francouzském trhu v roce 2015 a nárůst objemu přepravených pasažérů na 16 mil. do roku 2017. Měl by dále pokračovat repositioning divize nákladní letecké dopravy.
Aerolinky se pro rok 2015 a 16 rozhodly snížit objem investic kvůli nejistým podmínkám na trhu s palivy, kdy koncem roku jsme viděli prudký propad cen ropy což mělo pozitivní dopad na náklady aerolinek, ale tento efekt se může během krátké doby vyčerpat a ropa může znovu nabrat opačný směr. Utratí tak za dva roky 600 mil. na investicích. Pro celý rok 2015 očekává firma snížení nákladů na jednotku o 1 - 1,3 %, což představuje ušetřených dalších 250 - 300 mil. EUR. Ve střednědobém horizontu plánuje dosáhnout cíle adjusted net debt/EBITDAR kolem 2,5 % v roce 2017.
Akcie na zveřejněné informace reaguje poklesem o 5 % na 7,2 EUR.
Zdroj: firemní data, Bloomberg