Izrael chystá revoluci na kolejích, chce nové metro, rychlodráhu i VRT
Izrael čelí mnohým výzvám v hromadné dopravě, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde zácpy představují stále rostoucí problém. Země proto plánuje investice do rozšíření a modernizace kolejové dopravy a inteligentního řízení dopravních systémů. Otevírají se tím i příležitosti pro české firmy.
Foto: Shutterstock
Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a infrastruktury, výstavba linek rychlodráhy (light rail) nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.
Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.
Metro pro Tel Aviv i Jeruzalém
Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh.
Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034–2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit Systém. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.
Rychlodráha propojí města
Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v zemi. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027, respektive 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234 000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.
Rozšiřování klasické železnice
Nové projekty se ale chystají i na klasických kolejích. Plánuje se zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), stavba je v počáteční fázi zpracování prováděcího projektu. Dále je v plánu dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024). Zvažuje se stavba podzemní dvoukolejné vysokorychlostní trati v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice) a nadzemních VRT v úseku Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
A Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať). V plánu je také prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).
České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česko je dnes v Izraeli vnímáno velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů.
Milan Slanec, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Nový zlatý rekord a stříbro na nejvyšší hodnotě od roku 2012
Miroslav Novák, AKCENTA
Další posilování koruny možné, ale nezbytnou podmínkou je pozitivní vývoj ve vnějším prostředí
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.